3 manieren om je verkoopproces te optimaliseren

Ongeacht wat je wilt verkopen, een soepel verkoopproces is de basis voor elk bedrijf. Het begint met het vinden van potentiële klanten en eindigt met een aankoop en het nazorgtraject dat daarop volgt. Hoe zorg je voor een zo soepel mogelijk proces, waarbij de wensen van de klant centraal staan?

Komt een klant in de (web)winkel…

Klanten zijn anno 2019 een stuk mondiger dan vroeger. Het digitale tijdperk heeft ervoor gezorgd dat ze op hun wenken bediend willen worden. Alles moet binnen handbereik zijn met een paar muisklikken. Hoe kun je die moderne klant als ondernemer prikkelen, verleiden en vasthouden? 

Webwinkels zijn de toekomst als we de experts mogen geloven, toch komt nog steeds 76 procent van alle consumenten naar de fysieke winkel om de aankoop te voltooien. De oriëntatie speelt zich in de meeste gevallen wel online af: een Google search naar het product.

3 manieren om je verkoopproces te optimaliseren

1. Branding

Om te kunnen verkopen, moeten klanten je eerst kennen. Dat klinkt heel logisch, maar niet elke ondernemer houdt hier in de opstartfase rekening mee. Mensen moeten bekend raken met het bedrijf: met de naam en de producten of diensten. Branding kun je zowel betaald als onbetaald realiseren. Met een brandingcampagne bijvoorbeeld, op het web en op social media. Maar ook organisch: met SEO en mond-tot-mond-reclame.

2. Een optimale online beleving

Zoals gezegd oriënteren veel klanten online. Zorg ervoor dat je op elk kanaal zichtbaar bent en dat alle wegen die tot een verkoop moeten leiden naadloos op elkaar aansluiten. Het moet niet uitmaken of een klant via Facebook, Google of welk ander kanaal dan ook binnenkomt: bij jou wordt hij aan de hand genomen en naar het juiste product geleid. Ook gebruikersgemak is belangrijk. Iemand die niet verder kan klikken gaat al gauw liever bij de concurrent shoppen. Tip: gebruik een productconfigurator. Hiermee zorg je er met configuratie, calculatie en documentatie voor dat jouw producten worden aangepast aan de behoeften van de klant.

3. Nazorg

Veel ondernemers denken dat verkopen stopt op het moment dat de klant zijn aankoop heeft gedaan, maar dat is pas het begin! De klantreis die Google schetst is: See – Think – Do – Care. Het eindigt dus met Care, de nazorg. Wil je van een eenmalige klant een vaste klant maken, dan zul je de nodige nazorg moeten bieden. Vraag na verloop van tijd nog eens of het product bevalt en houdt hem/haar op de hoogte van nieuwe gerelateerde producten.